Karayolları Trafik
Kanununda Yapılan Son Değişiklikler
Değer Kaybı Tazminatı Hesaplama metodu
Destekten Yoksun Kalma
Tazminatı’nda Değişikliğe Gidildi
7327 İcra ve İflâs Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun, 19.06.2021 tarihli 31516 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Kanunun yürürlük tarihi yayımı tarihidir.
Kanun
değişikliği ile Karayolları trafik Kanununda neler değişti?
· İlk değişiklik trafik
kazalarından kaynaklanan değer kaybı alacaklarındadır.
Değişikliğe göre değer kaybı aracın; piyasa değeri, kullanılmışlık düzeyi, hasara
uğrayan parçaları ile hasar tutarı dikkate alınarak belirlenir diyerek bu
konudaki tartışmaya bir son vermiş oluyor.
Değer kaybı hesaplamaları zarara uğrayan taraf
veya avukatının başvurusu üzerine sigorta şirketinden talep edildiğinde daha
önceki uygulama sigorta genel şartları dâhilinde olmaktaydı. Bilahare Anayasa
Mahkemesi kanunun genel şartlar ibaresini iptal etmesiyle haliyle mağdur vekili
biz avukatlar da sigorta şirketlerinin sigorta sözleşmesinin genel şartlarına
göre değil de Borçlar Kanunu hükümlerine göre gerçek-reel ve piyasa rayicinin
temel alınarak zararın ödenmesi gerektiğinden bahisle Asliye Ticaret
Mahkemelerinde sigorta şirketlerine bu yönde dava açıyorduk. Son değişiklikten
sonra meydana gelen kazalardan kaynaklı değer kaybı davalarında artık kanunda
yapılan değişikliğe göre hesaplama yapılacağı netleşmiş oldu.
Bu konuda Denizli Tazminat Sigorta Hukuku
Avukatı olarak uygulamayı takip etmekteyiz.
· Bir diğer önemli
değişiklik ise DESTEKTEN YOKSUN KALMA TAZMİNATI KONUSUNDADIR.
Uygulamada destekten yoksun kalma tazminat davalarında son
dönem eski bir yaşam tablosu olan PMF yaşam tablosundan vazgeçilerek güncel ve
ulusal tablo olan TRH Yaşam tablosu uygulanmakta ancak Sigorta Şirketleri
başvurucu veya avukatının talebi üzerine hesaplamaları PMF yaşam tablosu
üzerinden yapmakta ısrar etmekteydiler. Bunun üzerine açılan davalarda
bilirkişiler genel olarak TRH yaşam tablosunu kullanarak hesaplama
yapmaktaydılar. Yeni dönemde yine TRH yaşam tablosunun kullanılacağı
açıklamadan anlaşılmaktadır ki zira değişiklikte destekten yoksun kalma
tazminatı ulusal doğum ve ölüm istatistikleri kullanılarak hazırlanan hayat
tablosu kullanılır demektedir.
Öte yandan sigorta şirketleri sigorta sözleşmesi genel
şartları dâhilinde yine teknik faiz 1,8 uygulayarak indirim yapmaktaydı.
Anayasa Mahkemesinin iptal hükmü sebebiyle aslında bir nevi boşluk oluşmuş ve
bu kanun tarihine kadar iskonto ve teknik faiz uygulaması durdurulmuştu.
Mahkemelerin de bu yönde karar verdiğini görmekteydik. Kanun değişikliğinden
sonra açılan davalarda %2’yi geçmemek kaydı şartıyla iskonto uygulanacağı
netleşmiş olmaktadır.
· Sürekli Sakatlık
Bedensel Zararlarda Yapılan Değişiklik
Yukarıda açıkladığımız trafik kazalarından kaynaklı destekten
yoksun kalma tazminatına dair değişiklik sürekli sakatlık halinde talep
edilecek tazminata da uygulanmıştır. Yani yine ulusal doğum ve ölüm
istatistikleri dikkate alınacak ve iskonto yapılacaktır. Ancak bunun yanında
artık hayat anüteleri de uygulamaya girerek hesaplamada kullanılacaktır.
Tazminatı avukatı olarak ilerleyen dönemlerde hepsini açıklamaya çalışacağız.
Ayrıca bu konuda Süpçin Hukuk Bürosu Denizli olarak uygulamadan da örnekler
vermeye devam edeceğiz.
· Desteğin Kusuruna
İlişkin Zararlar ve Destekten Yoksun Kalma Tazminatı
Torba kanunun 19. Maddesi 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununun 92/1’de değişiklik yapmaktadır. Buna göre trafik kazasında ölen
şahsın ölümü sebebiyle desteğinden yoksun kalan kişiler destekten yoksun kalma
tazminatı isteyebilir ve fakat desteğin kazadaki kusurundan kaynaklanan zararları
sigorta şirketleri ödemeyecektir. Bu husus özellikle tek taraflı trafik kazalarında sürücü ve/veya işletenin tek taraflı
veya yüzde yüz kusurlu olduğu kazalarda ölen sürücü ve/veya işletenin
yakınlarının tazminat alamayacağı anlamına gelmektedir. Kısmi kusuru varsa
bu tazminat hesaplamasında dikkate alınacaktır.
Bu
değişikliğin hak sahibi ve mağdurların aleyhine olduğu açıktır. Zira destekten yoksun kalma tazminatı ile miras hukukunun
ilgisi bulunmamaktadır. Kanunen mirasçı olmayan bir kişi destekten yoksun kalma
tazminatı talep edebilmektedir. Kanuna eklenen bu madde ile adeta desteğin
kusurunun mirasçıları da aşacak şekilde tüm destekten yoksun kalanların
halefiyetlerine yönlendirme yapmaktadır. Kusur veya kusurdan kaynaklı borç
miras yoluyla veya temlik yoluyla geçer. Trafik kazasında ölen sürücü ve
işleten yakınlarının tazminat talepleri mirasçılık sıfatıyla değildir. Bu
noktada Borçlar Kanunumuza aykırılık oluştuğunu da düşünüyoruz. Gerçekten de
ölüm veya sakatlık halinde istenecek tazminatları düzenleyen haksız fiil
hükümleriyle kanuna eklenen bu madde arasında çelişki oluşturulmuştur.
Söz konusu değişikliklerin ve trafik kazalarıyla ilgili
davalara dair uygulamaların büromuzca takipçisi olduğumuzun altını çizerek,
mağdurların hasar danışmanlık şirketlerinden uzak durmalarına ilişkin
tavsiyemizi tekrar ediyor bu konularla ilgili soru, görüş ve yorumlara açık
olduğumuzu da beyan etmek istiyoruz.
Av. Adem Süpçin Denizli-
Seven Medya © 2023 AV. Adem Süpçin Hukuk Bürosu - Denizli Boşanma Avukatı. Tüm hakları saklıdır.