DEPORT(SINIR DIŞI) NEDİR? DEPORT
KARARI NASIL KALDIRILIR?
1.Deport (sınır dışı) nedir?
Deport işlemini özetle, hakkında sınır
dışı kararı bulunan yabancının; kendi ülkesine, Türkiye üzerinden gideceği bir
ülkeye veya üçüncü bir ülkeye çıkışının yaptırılması ile beraber Türkiye’ye
giriş yasağının konulması olarak tanımlanabilmektedir.
2. Deport kararı kimlere verilir?
Genel anlamda bakıldığında deport yani
sınır dışı etme kararı, bir yabancının vize ihlali, kanunlara ve ahlaka aykırı
davranışlarda bulunması, çalışma izni olmaksızın çalışması ve milli güvenlik ve
sağlık için tehlike arz ediyor olması sonucunda deport kararı verilmektedir.
6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası
Koruma Kanunu’nun 54. Maddesinde deport kararı verilecek haller düzenlenmiştir.
Bu madde hükümlerine göre aşağıda sayılan hallerde deport kararı verilir.
a) 5237 sayılı Kanunun 59 uncu maddesi kapsamında sınır dışı
edilmesi gerektiği
değerlendirilenler
b) Terör örgütü yöneticisi,
üyesi, destekleyicisi veya çıkar amaçlı suç örgütü yöneticisi,
üyesi veya destekleyicisi olanlar
c) Türkiye’ye giriş, vize ve ikamet izinleri
için yapılan işlemlerde gerçek dışı bilgi ve
sahte belge kullananlar
ç) Türkiye’de bulunduğu süre zarfında
geçimini meşru olmayan yollardan sağlayanlar
d) Kamu düzeni veya kamu güvenliği
ya da kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar
e) Vize veya vize muafiyeti süresini
on günden fazla aşanlar veya vizesi iptal edilenler
f) İkamet izinleri iptal edilenler
g) İkamet izni bulunup da süresinin
sona ermesinden itibaren kabul edilebilir gerekçesi
olmadan ikamet izni süresini on
günden fazla ihlal edenler
ğ) Çalışma izni olmadan
çalıştığı tespit edilenler
h) Türkiye’ye yasal giriş veya Türkiye’den
yasal çıkış hükümlerini ihlal edenler ya da bu
hükümleri ihlale teşebbüs edenler (1)
ı) Hakkında Türkiye’ye giriş yasağı bulunmasına rağmen Türkiye’ye geldiği tespit
edilenler
i) Uluslararası koruma başvurusu
reddedilen, uluslararası korumadan hariçte tutulan,
başvurusu kabul edilemez olarak
değerlendirilen, başvurusunu geri çeken, başvurusu geri çekilmiş sayılan,
uluslararası koruma statüleri sona eren veya iptal edilenlerden haklarında
verilen son karardan sonra bu Kanunun diğer hükümlerine göre Türkiye’de
kalma hakkı bulunmayanlar
j) İkamet izni uzatma başvuruları
reddedilenlerden, on gün içinde
Türkiye’den çıkış yapmayanlar
k) (Ek: 3/10/2016-KHK-676/36 md. ;
Aynen kabul: 1/2/2018-7070/31 md.) Uluslararası kurum ve kuruluşlar tarafından
tanımlanan terör örgütleriyle ilişkili olduğu değerlendirilenler.
Bu gerekçelerin sınırlı olmadığı ve
kararı vermeye yetikili idarenin deport kararlarında geniş bir yetkiye sahip
olduğu unutulmamalıdır. Bu yetki bazen kötü kullanılmaktadır ancak yetkiye
karşı da yargı yolu açıktır.
Deport kararının kaldırılmasında hangi
gerekçeyle bu kararın verildiği çok önemlidir. Zira gerekçesine göre deport
kararının ardında kısa süreli bir ülkeye giriş yasağı konulabileceği gibi ömür
boyu ülkeye giriş de yasaklanabilir.
Bazı dosyalarda sınır dışı edilen kişi
hakkında sınır dışı nedenini belirten bir tahdit kodu konabilmektedir. Tahdit
kodu ülkeye giriş yasağı ile alakalı bir konudur. Deport kararından ayrı bir
idari işlemdir. Eğer böyle bir durum söz konusu ise deport işleminin
kaldırılması amacıyla başvuru yapılmadan önce tahdit kodunun türü ve neden
konulduğunun da incelenmesi gerekmektedir. Bu tahdit kodları bilgilendirici
veya sınırlandırıcı olabilmektedir. Eğer tahdit kodu sınırlandırıcı ise
yapılması gereken işlemler biraz daha karışık ve zor olabilmektedir. Bu
nedenlerle sürecin uzman bir avukat yardımı ile yapılması büyük önem arz
etmektedir. Aksi halde deport kararı verilen yabancılar geri dönüşü olmayan hak
kayıpları ile karşı karşıya kalmaktadır.
3.Deport kararının verilemeyeceği
durumlar nelerdir?
6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası
Koruma Kanunu’nun
55. Maddesince hakkında deport kararı
verilemeyecek durumlar hüküm altına alınmıştır. Bu madde hükümlerine göre
aşağıda sayılan hallerde deport kararı verilemez.
a) Sınır dışı edileceği ülkede
ölüm cezasına, işkenceye, insanlık dışı ya da onur kırıcı ceza veya muameleye maruz kalacağı
konusunda ciddi emare bulunanlar
b) Ciddi sağlık sorunları, yaş ve
hamilelik durumu nedeniyle seyahat etmesi riskli görülenler
c) Hayati tehlike arz eden
hastalıkları için tedavisi devam etmekte iken sınır dışı edileceği ülkede
tedavi imkânı bulunmayanlar
ç) Mağdur destek sürecinden
yararlanmakta olan insan ticareti mağdurları
d) Tedavileri tamamlanıncaya kadar,
psikolojik, fiziksel veya cinsel şiddet
mağdurları
Bu madde hükmünce sayılan durumlardaki
yabancılardan belli bir adreste ikamet etmeleri
ve istenen süre ve usullerde bildirimde bulunmaları istenebilir.
4. Deport kararının uygulanması ile
sınır dışı edilme süreci ve işlemleri nelerdir?
Hakkında deport
edilme sebepleri gerçekleşen yabancı kolluk kuvvetleri tarafından yakalanmış
olabilir. Resmi bir kurumun durumu farketmesi üzerine kolluk kuvvetlerine durum
ihbar edilmiş olabilir. Yahut yabancı kendi isteği ile kolluk kuvvetlerine
durumu bildirerek ülkeyi terk etmek istediğini bildirebilir.
Yakalanan veya
kendi isteği ile kolluk kuvvetlerine başvuru yapan yabancı öncelikle hastaneye
götürülerek muayene muayene işlemleri gerçekleştirilir. Daha sonra İl Göç
İdaresince önceden belirlenmiş bir yere götürülür. Burda deport kararına
dayanak olacak evraklar hazırlanır.
Yabancı bu
aşamada da henüz karar çıkmadan avukat tutabilir, görüşebilir, sınırdışı kararı çıkmaması için avukatının İl Göç
İdaresi ile görüşmesini sağlayabilir
veya gerekli evrakları alarak karara itiraz etmesini sağlayabilir. Yabancı
hakkında hak kaybı olmaması ve kısa sürede işlemlerin yapılabilmesi için bu
süreci bir avukat aracılığı götürmek çok daha yararlı olacaktır.
Belgelerin tamamlanmasının
ardından yabancı, geri gönderme merkezine gönderilir. Geri gönderme merkezine
gönderilen yabancı işlemler bittiyse ve işlemin iptaline ilişkin dava açmamış
ise ülkesine veya yabancının istediği başka bir ülkeye geri gönderilir.
5.
İdari gözetim amacıyla geri gönderme merkezine kimler gönderilebilir?
Hakkında sınır
dışı etme kararı alınanlardan;
1.
Kaçma ve kaybolma riski bulunan,
2.
Türkiye’ye giriş veya çıkış kurallarını ihlal eden,
3.
sahte ya da asılsız belge kullanan, kabul edilebilir bir
mazereti olmaksızın Türkiye’den çıkmaları için tanınan sürede çıkmayan,
4.
kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından
tehdit oluşturanlar hakkında valilik tarafından idari gözetim kararı alınır
ya da idari gözetime alternatif yükümlülükler getirilir.
İdari gözetim
kararı alınan yabancılar kolluk kuvvetlerince geri gönderme merkezine
getirilirler. Geri gönderme merkezinde idari gözetim amacıyla geçirilecek süre
kural olarak 6 ayı geçemez. Ancak bu süre bazı hallerin varlığı halinde bir 6
ay daha uzatılabilir. İdari gözetim süresince valilik tarafından her ay
gözetime devam edilip edilmemesi hususunda değerlendirme yapılmaktadır.
İdari gözetimin
zorunlu görülmemesi halinde idari gözetim derhal sonlandırılır. Her ay yapılan
değerlendirmenin sonucu ve gerekçeleri yabancıya veya varsa yasal temsilcisine
veya avukatına tebliğ edilir.
6.
İdari gözetim kararına karşı nasıl itiraz edilir?
İdari gözetim
kararına karşı sulh ceza hakimliğine başvurulabilmektedir. Sulh ceza
hakimliğince başvuru 5 gün içinde incelenir ve kesin olarak karar verilir.
Ancak unutulmamalıdır ki bu başvuru idari gözetimi durdurmaz. Başvuru
reddedilse dahi daha sonra idari gözetim altına alınan kişi veya yasal temsilcisi ya
da avukatı, idari gözetim şartlarının ortadan kalktığı veya değiştiği
iddiasıyla yeniden sulh ceza hâkimine başvurabilir.
7.Terke
davet nedir? Deport kararından farklı mıdır?
Hakkında deport
kararı verilmesi için gerekli şartları taşıyan yabancı eğer kendisi kolluk
kuvvetlerine başvurup sınır dışı edilmesini talep eder ise deport yerine terke
davet verilmesini sağlayarak geri gönderme merkezine gönderilmek zorunda
kalmayabilir. Bu yabancılar için terke davet isimli hukuki prosedür söz konusu edilir ki bu
çok daha iyidir. Hakkında terke davet prosedürü işletilen yabancıya Türkiye’den ayrılması için en az 15 günlük mühlet tanınır. Bu sürenin üst
sınırı 30 gündür.Terke davet için
yabancının mutlaka kendi kolluk birimlerine başvurmuş olması şart değildir. Normal
şartlarda vize ihlali tespit edilmiş ve hakkında idarece deport kararı verilmiş
kişi de terke davet edilebilir. Bu durum idarenin takdirindedir.
Bununla birlikte
yabancı kolluk kuvvetlerine kendi başvurmuş ise terke davet kurumu hükümleri bu
yabancı hakkında mutlaka uygulanacak diye bir kural da yoktur. Burada deport
edilme şartları gerçekleşmiş olan yabancının özel durumuna, geçmişine vb. subjektif özelliklerine bakılır. Deport edilecek kişi idari gözetim
kararı alınacak kişilerden ise terke davet prosedürü işletilmez.
8.
Ülkeye giriş yasağı süresi dolmadan yabancı Türkiyeye giriş yapabilir mi ?
Deport kararı ile
sınır dışı edilen yabancı hakkında belirli bir süre ile ülkeye giriş yasağı da
verilmektedir. Bu süre 1 ay ile 5 yıl arasında değişmektedir. Bu süre dolmadan
sınır dışı işlemi gerçekleştirilen yabancının Türkiyeye dönmesi mümkündür.
Meşruhatlı vize alınarak sürenin dolması beklenmeden ülkeye giriş
yapılabilecektir. Hakkında deport kararı uygulanmış yabancı; evlilik
dolayısıyla, eğitim amacıyla, çalışma vizesi alarak veya tedavi amacıyla alınan
meşruhatlı vize sayesinde giriş yasağının dolmasını beklemeden Türkiyeye giriş
yapabilmektedir. Ancak unutulmamalıdır ki bu vizeleri alarak giriş yasağını
kaldırmak her yabancı için mümkün olmamaktadır. Eğer yabancı fuhuş, yasadışı
yollarla ülkeye giriş, şartlı giriş ihlali, adli bir suça karışmış olma, terke
davet edilerek ülkeyi terk için süre verilmesine rağmen ülkeyi terk etmediyse
veya terör örgütü üyeliği ve devlete karşı bir suç işlemesi nedeniyle sınır
dışı edilmiş ise meşruhatlı vize ile giriş yasağını kaldırması mümkün değildir. Bu hallerdeki yabancılar
yalnızca idari dava yolu ile deport kararının kaldırılmasını talep edebilir.
9.
Deport kararı nasıl kaldırılır?
Meşruhatlı vize
alınması dışında deport kararına karşı izlenebilecek bir diğer yol ise karara
karşı itiraz etmektedir. İtiraz dava yolu ile gerçekleştirilmektedir. Deport
kararı bir idari işlemdir. İdari işlemlerin iptali için idare mahkemesine dava
açılması gerekmektedir. Burada sınır dışı etme kararına itiraz niteliğindeki bu
davayı açabilmek için 7 günlük hak düşürücü süre söz konusudur. Deport kararının kendisine tebliğ edilmesinden
itibaren 7 gün içinde bu davayı açmalıdır.Genel olarak bu karara karşı idare
mahkemesinde açılan iptal davası deport işleminin uygulanmasını durdurur. Yani mahkeme bir karar
verene kadar kişi sınır dışı edilemez ve Türkiye’de
kalmaya devam edebilir.
Daha önce
bahsedilen tahdit kodlarının da kaldırılması aynı yolla ancak idare mahkemesine
açılacak bir idari dava ile söz konusudur.Bütün anlatılan işlemlerin
yürütülmesinin uzman bir avukat aracılığı ile yapılması yabancının geri
dönülemez hak kaybına uğramaması için büyük önem arz etmektedir.
Büromuzda görülmekte
olan bu dava türleri hakkında bize sorulan sorulara kısmen cevap olarak bilgi
vermeyi amaçladığımız yazımızdan daha fazla bilgi ve danışma hizmet almak
istiyorsanız bizimle iletişime geçebilirsiniz.
Av.Durmuş
Tolunay Ceviz
Seven Medya © 2024 AV. Adem Süpçin Hukuk Bürosu - Denizli Boşanma Avukatı. Tüm hakları saklıdır.